Volledige begrippenlijst

Rel=ugc

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Rel=ugc is samen met rel=sponsored een nieuwe set aan attributen die in maart 2020 zijn toegevoegd aan de rel=nofollow tag. UGC staat voor User Generated Content ofwel inhoud van een webpagina die gemaakt is door eindgebruikers. Zo kan het zoekalgoritme direct bepalen om wat voor een type pagina het gaat. Het is mogelijk om deze tags met elkaar te combineren. Wat is rel=ugc en wat is het nut van deze nieuwe tags?

Wat is rel=ugc?

In 2005 werd het Nofollow link attribuut gelanceerd. Door deze informatie toe te voegen aan een webpagina kan worden aangegeven dat een koppeling niet gevolgd hoeft te worden voor opname in de zoekindex. Overigens kan de web crawler zelf bepalen de link wél te volgen, het is een indicatief instrument. Door deze tag toe te voegen kunnen zoekresultaten zo relevant mogelijk blijven, tegelijkertijd kan een aanbieder de zoekmachine optimalisatie van afzonderlijke pagina’s verbeteren door juist andere (soortgelijke) pagina’s uit te sluiten. Rel=ugc is vijftien jaar later een uitbreiding op Nofollow waarbij het ditmaal aangeeft dat het om content gaat die door gebruikers is gemaakt.

Wat is een UGC link?

UGC staat voor User Generated Content. Onder content die gemaakt wordt door gebruikers vallen onder andere reacties op artikelen, berichten op fora en dergelijke inhoud die niet geproduceerd is door de aanbieder van de website. Wanneer een pagina niet als zodanig wordt aangemerkt kan alle content op deze webpagina beoordeeld worden als indicatief voor de kwaliteit van de pagina en website. Dit kan dus betekenen dat reacties op berichten kunnen leiden tot een lagere positie in zoekmachines. Door de rel=ugc tag te gebruiken wordt de ranking in Google niet beïnvloed. Er is sprake van een grijs gebied zoals gesponsorde links die door gebruikers worden toegevoegd. Het is niet verplicht om gebruik te maken van deze tags, wat de lange termijn impact is op de ranking is nog onduidelijk.