/ leestijd 5 min.

Bumper ads in YouTube. Wat je moet weten over bumper video advertising

Harvey en Remon in vergaderruimte
  • SEA

Video advertising is niet meer weg te denken uit het online landschap. Als je zelf gebruik maakt van YouTube, ben je dus waarschijnlijk wel bekend met het fenomeen bumper ads. Maar wat zijn het precies? En waarom zou jij ze ook in moeten zetten?

De kracht van adverteren in YouTube valt moeilijk te overschatten. Ontdek waarom juist dit zo’n onmisbaar kanaal is en waarom ook jij video advertising in zou moeten zetten.

Wat zijn bumper ads?

Een bumper ad is een video advertentie van zes seconden die voor, tijdens of na een bekeken video op YouTube afspeelt. Bumper ads kun je niet skippen en zijn geoptimaliseerd voor mobiele weergave.

Daarmee is een bumper ad dus volledig afgestemd op de YouTube gebruiker die vluchtig filmpjes kijkt op een mobiele telefoon. Het gaat om korte ads die snel de aandacht moeten trekken en hun boodschap moeten overbrengen om als het ware een zaadje te planten in de gedachten van de kijker.

Waarom video advertising met bumper ads?

Zes seconden is natuurlijk erg kort. Daarom raadt Google vaak aan om bumper ads in te zetten in combinatie met TrueView advertenties. Met dat advertentie format heb je zelf meer keuze en controle in hoe en wanneer je advertenties vertoond worden op YouTube.

Bumper video’s zijn vervolgens een prima manier om de boodschap uit die campagne – en uit andere kanalen die je inzet – te verstevigen. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat iemand een boodschap gemiddeld zo’n zeven keer moet zien voordat die boodschap goed herinnerd wordt.

De doelstellingen van bumper ads liggen dan ook vooral in de richting van merkbekendheid en -herkenning. Dus nee, zes seconden is niet lang, maar in die korte tijd ondersteunen video bumpers wel je andere advertenties en maken ze jouw merk weer voor even top of mind bij je doelgroep.

Juist op een vluchtig medium als YouTube, waar de aandachtsspanne al niet lang is en met veel video’s moet wedijveren, werken bumpers daarom zo goed.

Het is een manier om in te spelen op hoeveel mensen zijn gewend om online advertenties te negeren. Mensen zijn blind voor banners of tekstadvertenties. Langere video ads worden vaak genegeerd, vergelijkbaar met hoe iemand tijdens televisiereclame iets te drinken of te eten gaat halen. Wanneer je maar zes seconden van de aandacht vraagt met een bumper ad, vergroot je dus de kans dat die boodschap toch overkomt.

Waarom bumper video’s in YouTube?

Bumper video’s zijn dus een specifieke advertentievorm van YouTube, maar waarom is adverteren in YouTube überhaupt een goed idee? De belangrijkste reden is waarschijnlijk de populariteit. Wist je bijvoorbeeld dat YouTube inmiddels – na uiteraard Google zelf – de grootste zoekmachine ter wereld is?

Talloze mensen gebruiken YouTube in hun zoektocht naar informatie of inspiratie. Wanneer je al adverteert in de zoekresultaten van Google, is YouTube dan ook een heel logische uitbreiding. Zeker om via bumper ads je boodschap extra onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.

Andere praktische voordelen van bumper campagnes in YouTube:

  • Omdat YouTube onderdeel is van Google, stel je deze campagnes gewoon in via je Google Ads account
  • Net als binnen het Google netwerk heb je veel controle over de doelgroep die je wilt bereiken, door bijvoorbeeld te specificeren op basis van demografie of interesses
  • Het opzetten van een campagne is eenvoudig en snel door de overzichtelijke werkwijze van Google Ads

Door de erg korte looptijd van een bumper ad, is het bovendien een uitgelezen medium om mee te experimenteren. Test verschillende boodschappen en visuals om te proberen de aandacht van jouw doelgroep te grijpen. Zo krijg je meer inzicht in welke USP of andere belichting van jouw propositie de hoogste ogen gooit bij je doelgroep. Dat kun je dan vervolgens ook in je andere reclame-uitingen toepassen.

Focus in een bumper campagne op één belangrijke boodschap en probeer in te spelen op een herkenbaar pijnpunt van je doelgroep. Iets waardoor een kijker zich aangesproken of getriggerd kan voelen: dat vergroot namelijk de kans dat je de aandacht weet te grijpen.

Breng bijvoorbeeld een lopende actie onder de aandacht, of speel in op een actualiteit die voor veel mensen herkenbaar is waar jij een oplossing voor te bieden hebt. Wanneer jouw bumper ad inspeelt op een probleem dat speelt in iemands leven, is de kans groot dat haar of zijn interesse genoeg gewekt is om de aandacht te trekken en weer een contactmoment te hebben.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEA?

We hebben een hele SEA-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Brett Jobse

SEA-specialist

Analyseert data tot hij erbij neervalt en is een kei in het opstellen van ijzersterke Google Ads- en onlinemarketingstrategieën. Brett snapt als geen ander welke weg er ingeslagen moet worden om te scoren.

Veel gestelde vragen over bumper ads

  • Wat is een bumper advertentie?

    Een bumper advertentie is een korte video die wordt gespeeld voor, tijdens of na de gekozen video op YouTube. Het is een online advertentie die wordt ingezet om onder de aandacht te komen bij een voor de adverteerder interessante doelgroep.

  • Hoeveel kost bumper video advertising?

    Bumper video advertising is een relatief goedkope manier van online adverteren. Dat komt omdat het een methode is die zich doorgaans richt op awareness, waardoor de concurrentie minder groot is. Precieze kosten zijn afhankelijk van je doelstellingen en je branche.

  • Hoe werkt adverteren bij video’s?

    Via een Google Ads account heb je verschillende manieren om te adverteren bij de door Youtube getoonde video’s. Bumpers zijn er hier een van, die worden afgespeeld voor, tijdens of na het bekijken van de video.